Menumbuhkan Budaya Literasi Membaca Dengan Menciptakan Lingkungan Literasi Di Sekolah Dasar Islam Plus YLPI Pekanbaru
Abstract
The National Literacy Movement (GLN) carried out by the ministry of education and culture in 2016 aims to foster a culture of literacy in the school, home, and community by building reading corners at schools, reading gardens, regional libraries, and the Atmazaki smart house. The community service activities aim to offer and present interesting activities to foster a culture of reading literacy in students by building reading corners, reading programs 15 minutes before formal learning, and educating the importance of literacy. This type of service is descriptive using a qualitative approach. The sample consisted of 51 students of YLPI Plus Islamic Elementary School consisting of 21 female students and 30 male students. Collecting data using interviews, observation, and documentation. The results of the dedication are implementing literacy through the storytelling method, reading for 15 minutes before formal learning, and always taking the time to read in the reading corner. The dedication concludes that students are the criteria for those who like to read and all these activities have been well followed by students.
Downloads
References
Ainiyah, N. (2017). Membangun Penguatan Budaya Literasi Media dan Informasi dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(1), 65–77. https://ojs.pps.ibrahimy.ac.id/index.php/jpii/article/view/63 .
Anindya, E. F. Y., Suneki, S., & Purnamasari, V. (2019). Analisis Gerakan Literasi Sekolah Pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 238. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i2.18053.
Beers, C. S., Beers, J. W., & Smith, J. O. (2010). A principal's guide to literacy instruction. Guilford Press.
Echol, J.M & Hasan, S. (2003). Kamus Inggris Indonesia:An English-Indonesian Dicrionary. Jakarta: Gramedia
Faizah, Utama Dewi, dkk. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar (Pertama; K. Wiedarti, Pangesti & Laksono, Ed.). Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Fitriana, E., & Ridlwan, M. K. (2021). Pembelajaran Transformatif Berbasis Literasi Dan Numerasi Di Sekolah Dasar Penulis. Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 8(2). https://doi.org/10.30738/trihayu.v8i1.11137.
Gusti, Y. (2020). Pengembangan Model Literasi melalui Dongeng dalam Memotivasi Membaca dan Menulis Berbasis Bahasa Indonesia. Studia Komunika: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 34–43. https://doi.org/10.47995/jik.v1i1.8.
Hapsari Wijayanti, S., Muara Baru Pluit, al, Utami, N., Pratikto, A., & Pramono, H. (2019). Menggerakkan Literasi Baca-Tulis Di Rusunawa Muara Baru Pluit.
Istiqomah, H. N., Susilana, R., & Johan, R. C. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (Studi Evaluasi tentang Gerakan Literasi Sekolah di SMPN 2 Tarogong Kidul). Jurnal Pendidikan, 5(1). https://ejournal.upi.edu/index.php/edulibinfo/article/view/14668
Kharizmi, M. (2015). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi. Jurnal Pendidikan Dasar (Jupendas),2 (2), 11-21. https://www.neliti.com/publications/71420/kesulitan-siswa-sekolah-dasar-dalam-meningkatkan-kemampuan-literasi#cite
Megantara, K., & Wachid, A. (2021). Pembiasaan Membaca dalam Pelajaran Bahasa Indonesia Melalui Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 7(2), 383–390. https://doi.org/10.30605/onoma.v7i2.1230.
Novrizaldi. (2022, October 6). Indonesia EMAS 2045 Diwujudkan Oleh Generasi Muda. Kementerian Koordinator Bidang Pembangunan Manusia dan Kebudayaan. Retrieved December 15, 2022, from https://www.kemenkopmk.go.id/indonesia-emas-2045-diwujudkan-oleh-generasi-muda
Nugraheni, I., Harsiati, T., & Qohar, A. (2019). Media Buku Cerita untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(3), 322. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i3.12085.
Nurlaeli, I., Assalma, S. D., Prianto, F. D., & Rahmah, A. (2022). Implementasi Teknik Stabilisasi Emosi sebagai Upaya Meningkatkan Kecerdasan Emosional pada Penghuni Panti Asuhan Darul Hadlonah Purbalingga. Jurnal Literasi Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 1-12. https://ejournal.literaaksara.com/index.php/JLPPM/article/view/6
OECD. (2018). Indonesia-Country Note – Results from PISA 2015 (p. 8). Retrieved from OECD website: www.oecd.org/pisa
Pradana, F. A. P. (2020). Pengaruh Budaya Literasi Sekolah Melalui Pemanfaatan Sudut Baca Terhadap Minat Membaca Siswa di Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN DAN KONSELING, 1(2). https://www.neliti.com/id/publications/437065/pengaruh-budaya-literasi-sekolah-melalui-pemanfaatan-sudut-baca-terhadap-minat-m
Prastowo. (2020). Penerapan Program Literasi Sebagai Peningkatan Kemampuan Baca Tulis Siswa Di SD Negeri Temas 01 Kota Batu. Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1(3), 72–81. http://jim.unisma.ac.id/index.php/JPMI/article/view/7610
Rachman, B. A. R., Firyalita Sarah Fidaus, Nurul Lailatul Mufidah, Halimatus Sadiyah, & Ifit Novita Sari. (2021). Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Peserta Didik Melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 2. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(6), 1535–1541. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i6.8589
Rahmatunisa, W. (2017). Literasi Media Melalui Kajian Linguistik Fungsional di Indonesia. FON : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(2). https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v11i2.726.
Rosyid, M. (2021). Strategi Mengenalkan Al-Quran Sejak Pendidikan Dasar di Lembaga Pendidikan Hidayatullah Kudus Jawa Tengah. MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 3(1), 1-12. https://doi.org/10.19105/mubtadi.v3i1.4761
Syahidin, S. (2020). Meningkatkan Minat Membaca melalui Gerakan Literasi Sekolah. ASATIZA: Jurnal Pendidikan, 1 (3), 373-381. https://doi.org/10.46963/asatiza.v1i3.163.
Widayoko, A., H, S. K., & Muhardjito, M. (2018). Analisis Program Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Dengan Pendekatan Goal-Based Evaluation. Jurnal Tatsqif, 16(1), 78–92. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i1.134.
Copyright (c) 2023 Raihanatu Binqalbi Ruzain, Zulkifli Zulkifli, Zulrafli Zulrafli, Rosyida Rosyida, Annisa Salsabila, Dede Suhada, Rangga Adhitya Rosman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Author(s) retain the copyright of articles published in this journal, with first publication rights granted to Riau Journal of Empowerment. All journal content is licenced under Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and source are credited.